Välkommen!

Jag är uppfödare av Balineser och Orientalisk långhår och finns i Roslagen, Stockholm.
Mer info hittar du under menyn längst upp på sidan!

torsdag 16 juni 2011

Välkommen!

Hej och välkommen till SE*Torparkattens hemsida!

Jag heter Anna-Lena och bedriver småskalig uppfödning av balineser och långhårig oriental i hemmiljö. Jag har för tillfället tre avelshonor och tre avelshanar som ni finner mer information om under "Honor" respektive
"Hanar".

Jag har koncentrerat mig på uppfödning av långhåriga, kategori 4 katter då jag tycker att de orientaliska rasernas slanka kropp och aristokratiska utseende är en spännade kombination med en semilånghårig päls som ger en underbart mjuk, silkeslen päls med en plymig svans. De brukar också tålas ganska bra av kattallergiker.

En Balines är alltså en maskad "långhårig siames" med alla siamesens övriga egenskaper och en OLH, dvs.Orientalisk långhår (förr kallad Javanes) är en Orientalisk enfärgad katt men semilånghårig precis som Balinesen.
När man korsar dessa två katter kan det ge upphov både till Balineser och Orientalisk långhår i kullen.

OLH är en ganska sällsynt ras ännu sålänge och Casper är för närvarande den enda chokladfärgade avelshannen i Sverige vad jag vet. I våra grannländer är de ännu mer sällsynta.

För att få in nya linjer och bättre typ på långhårskatterna så har jag även ett antal korthåriga katter som jag ska använda för att göra s.k. variantparningar på, som i nästa generation sedan ger långhårskatter (om de bär på långhårsanlaget, vilket jag DNA-testar)

Mina kattungar säljs vaccinerade, registrerade, avmaskade, veterinärbesiktigade och chipmärkta och en defektfri kattunge kostar 7000 SEK.

Denna kattras tycker inte om att vara ensamma utan behöver antingen sällskap i form av annan katt, hund eller människa som är mycket hemma. De är extremt sociala och människopräglade. Mina kattungar är uppfödda i hemmiljö och är vana vid daglig hantering och lek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar